Av Axel Remme
«Men Han er såret for våre overtredelser, knust for våre misgjerninger, straffen lå på Ham, for at vi skulle ha fred, og ved Hans sår har vi fått legedom.» Jesaja 53,5
Hvis en vil benevne noe i Bibelen som kjerneord, må vel dette være et slikt. Det 53. kapittel hos profeten Jesaja er da et av de aller klareste utsagn om den lidende Messias i Den gamle pakt. Kapittelet er kalt «den Jesaja-profetiens krone» og er kanskje det mest åpenbarte gammeltestamentlige budskap om Kristi lidelse og offer.
Denne profetien er fra 700-tallet f.Kr. og en av de oftest siterte profetier om Kristi lidelse for våre synder. Han er menneskehetens stedfortredende offerlam, som tok vreden, dommen og straffen for alle.
Så er da også dette profetord blitt vist mye til, både i gammel og nyere tid. Det er stadig referert og talt over, ikke minst når en ville vise til profetier om Jesus Kristus’ stedfortredende offerdød for alle. Verset hører med i «den fjerde sangen om Herrens lidende tjener», som tok vreden, dommen og straffen. «For vår skyld var du såret, har vredens synder båret, miskunn deg over oss, o Jesus!» (Agnus Dei Joh.1,29. Nicolaus Decius 1522)
Dette påskens kjerneord minner oss sterkt også om de vidunderlige følger, det ubeskrivelige gode resultat av Herren Jesu stedfortredende gjerning. Her nevnes særlig disse to: «fred» og «legedom». «Straffen lå på Ham for at vi skulle ha fred, og ved Hans sår har vi fått legedom.» Det var både hensikt og resultat, formål og frukt.
Jesu liv, gjerning og offer brakte oss fred. Da kan vi både tenke på freden i og hos oss. Freden Jesus gir. «Min fred gir jeg dere.» Freden som før ble omtalt som «den følbare nåde». «Guds fred, som overgår all forstand.» (Fil.4,7).
Men ikke minst skal vi i denne forbindelse tenke på det som kalles «fred med Gud». (Rom.5,1). Han «forlikte alle ting med seg selv da Han gjorde fred ved blodet på Hans kors». (Kol.1,20). Fredsslutningen med Gud skjedde på Golgata ved Kristi offer-død. Da fant forlikelse sted og gjenopprettelsen av freden med Gud.
«Du som freden meg forkynner, du en Frelser, jeg en synder, du med Amen, jeg med bønn, du med nåden, jeg med skammen – å, hvor vi dog passer sammen, du Guds salvede, Guds Sønn!» (Christian Richardt 1880)
Men også legedom nevnes som resultat av Jesu lidelse. «Ved Hans sår har vi fått legedom.» Merk deg ordet «fått». Det har alt skjedd. Dette er ikke et ord som skal forstås som helbredelse for alle sykdommer her i tiden. Vi må derfor ikke tale som om tilværelsen her på jord kan bli en herlighetstilstand. Nei, det hører fremtiden til. Den himmelske eksistens hvor ingen sykdom, sorg og død finnes.
Frelsens legedom helbreder vår sjel og gjør oss åndelig friske her i vår onde, syndesmittet verden. Enhver som har tatt imot Jesu fullbrakte frelsesverk, har fått legedom. Den er alt skjedd og skal erfares fullt på forløsningens dag. En Kristus-troende er helbredet, selv om han/hun er legemlig syk her i tiden.
Men vi kan likevel både få be om legemets helbredelse og om kraft til å bære sykdommen. Det skjønner vi av Hans løfter om bønnhørelse og det faktum at Bibelen både taler om forbønn for syke og om helbredelsens nådegave. Men bønn er ikke å befale Gud, men å bekjenne sin nød og ydmykt søke Hans hjelp. Ingen kan beordre Gud! Heller ikke ved å vise til dette frelsesløfte.
La dette påskens kjerneord ved trøste-profeten Jesaja bli hørt og tatt imot! Det er frelsens og håpets budskap til oss alle. Med sitt «sannelig» bekreftes evangeliet, også her i Det gamle testamente. Det står fast og er urokkelig. Og det gjelder enhver som hører og tror: «Sannelig våre sykdommer har Han tatt på seg og våre piner har Han båret». Amen!
Langfredags såre scene
Vil du ha et ord som gjelder
for din egen frelsessak,
må du søke det som teller
på den store oppgjørsdag.
Da Guds Sønn ble torne-kronet,
slått og dømt i stor forakt
og Guds vrede mot Ham tordnet,
sannet Han Den nye pakt.
Det var da forliket hendte,
«fred med Gud» opprettet ble.
Hva kan du av bedre vente,
enn å høre, motta det?
Langfredagens såre scene
var forsoningsoffers prov.
Gud ved det lot seg forene
med sin verdens nøds behov.
Det er nådens tunge tale
om hvor dypt vi fallen ble
og Guds kjærlighets husvale,
hver som tror får smake, se.
Det er ordet som kan felle
alle krav om synders dom.
Eneste som da skal gjelde,
når Gud sier siste kom!
Det er jaet du må eie,
når alt annet er blitt sagt.
Intet kan mot det oppveie,
Jesu ord: «Det er fullbrakt».
Axel Remme
Se hen til det
Se hen til det som alt er gjort
når du vil nåde finne.
Tross all din synd av smått og stort,
kan du Guds frelse vinne.
Se hen til at «det er fullbrakt!»
Da Jesus for deg døde,
ble veien til Guds rike lagt,
betalt all skyld og brøde.
Se hen til løftene Han gav,
din Frelser med vil være.
Hans trøst og kraft er støttestav,
når du må byrder bære.
Se hen til håpet Jesus gir
om evig liv og seier.
Hver den som tror og trofast blir,
Gud selv til målet leier.
Axel Remme
Artikkelen er fra papiravisen KARMEL ISRAEL-NYTT nr. 4/2023
Abonner og les mer – Trykkes hver måned – koster 500 kroner i året
E-post: karmelin@netvision.net.il
Gi en gave til KARMEL – VIPPS 508 550