Av John Skåland
(KOMMENTAR): Karmel har i alle år kjempet en kamp mot «erstatningsteologien» – denne ubibelske teologien som har stjålet så mye fra jødene og anvendt klare, bibelske utsagn til Israel og det jødiske folk på den hedningkristne menighet. Vi vil påstå at også i dag er de aller fleste kristne mer eller mindre besmittet av denne ubibelske lære.
Overskriften står i flertall, men som oftest benyttes dette ordet i entall – og da med klar adresse til den velkjente «misjonsbefalingen» i Matt. 28, 19–20. Dette bibelordet er ofte benyttet som hovedgrunnlag for den kristne menighets evangelisering av verden og folkeslagene.
At den kristne menighet skal evangelisere ikke-troende mennesker, er en bibelsk sannhet, men er Matt. 28, 19–20 selve hovedgrunnlaget for denne misjonen?
Det er et faktum at Bibelen og historien inntil denne dag viser oss at Gud har handlet forskjellig med menneskenes barn fra Adam og inntil nå. Det er nok å nevne at Gud handlet med alle mennesker i 2000 år fra Adam. Deretter valgte Han seg ut ett folk gjennom Abraham og handlet i 2000 år gjennom dette folket. Så har Gud nå i ca. 2000 år handlet med alle mennesker igjen ved at NÅDENS EVANGELIUM er forkynt til frelse for alle dem som tror. Bibelen forteller oss videre at det som gjenstår, er det siste 1000-året som er Rikets tid (det messianske tusenårsriket). La dette være bakgrunnen for det tema vi nå behandler videre.
La oss gå tilbake til misjonsbefalingene.
Døperen Johannes stod frem i det 15. året av keiser Tiberius’ regjeringstid. Han banet veien for kongen (Messias Jesus) som skulle komme (Jes. 40, 3), og han forkynte følgende: «Omvend dere, for Himlenes rike er kommet nær!» (Matt. 3, 2). Johannes visste at Jesus var Messias, og at Han var kommet for å opprette det messianske riket som jødene ventet på, men jødene var ikke klar over at Jesus var deres lovede Messias. «Loven og profetene hadde sin tid inntil Johannes. Fra da av forkynnes evangeliet om Guds rike …» (Luk. 16, 16).
Etter at Jesus var fristet av Satan, vendte Han tilbake i seier til Galilea som konge av Himlenes rike. Han begynte å forkynne nettopp det samme som Johannes:
«Fra den tid begynte Jesus å forkynne å si: Omvend dere for Himlenes rike er kommet nær!» (Matt. 4, 17).
Det grunnleggende i dette evangelium om «Himlenes rike» er Det gamle testamentet med paktene og de messianske løftene om det riket som Israels Gud med Jesus Messias skal opprette på denne jorden, med Israel og Jerusalem i sentrum. Bergprekenen er selve «grunnloven» i Himlenes rike slik dette riket vil fremstå i sin herlighet og rettferdighet på denne jord en gang i fremtiden. Jesus lærer derfor sine disipler den jødiske bønnen «Fadervår» nettopp med tanke på dette riket: «Komme ditt rike, skje din vilje, som i himmelen, så og på jorden.»
I Matteus 10 gir Jesus sin første «misjonsbefaling» til sine disipler og gir dem makt som Han selv: «Disse tolv sendte Jesus ut og påla dem: Ta ikke veien til hedningene, og dra ikke inn i samaritanenes byer! Gå heller til de fortapte får av Israels hus! Gå og forkynn: Himmelriket er kommet nær. Helbred syke, vekk opp døde, gjør spedalske rene og driv ut onde ånder. Gi som gave det dere fikk som gave.»
Dette budskapet er for, om og til Israels hus, Jesu jordiske brødre og til ingen andre!
Dette riket var beredt fra verdens grunnvoll ble lagt (Matt. 25, 34). Etter at Jesus ropte «ve» over byene rundt Kapernaum fordi folket ikke ville omvende seg, endret Hans budskap karakter, men fortsatt var det «Evangeliet om riket» Han forkynte. Han talte mer til de «umyndige små» og ikke til folkets lærde (Matt. 11, 25–30).
Så visste Herren fra tidenes morgen at Israel ville forkaste dette riket i første omgang, og dermed kunne Herren utføre sin hovedhensikt, forsoningen på Golgata, og også en annen del av sin plan: nemlig å kalle ut en «menighet» fra alle folk både jøder og hedninger som sitt legeme. Det er dette arbeidet som nå pågår i nådens tid og ved forkynnelsen av nådens evangelium slik Paulus fikk dette åpenbart. Denne hemmelighet om menigheten i nådens tid var i Guds plan før verdens grunnvoll ble lagt (Ef. 1,4).
Deretter vil Han igjen vende tilbake og gjenreise Davids falne hytte (Ap.gj. 15, 16). Etter bortrykkelsen og Den store trengsel vil det Riket opprettes i sin endelige form – det som ble tilbudt jødene da Jesus vandret rundt i Israels land.
Siden sannheten om menigheten var en skjult hemmelighet som først ble åpenbart ved Paulus (Ef. 3, 8–10), er det åpenbart at det Jesus sier i Matteus 28, 18–20 ikke er til menigheten.
Det er også snakk om at de 11 disipler drog til fjellet hvor Jesus hadde satt dem stevne. Og der skjer følgende: «Og Jesus trådte frem og talte til DEM og sa: Meg er gitt all makt i himmel og på jord! Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til mine disipler, idet dere døper dem til Faderens og Sønnens og Den Hellige Ånds navn, og lærer dem å holde det jeg har befalt dere. Og se jeg er med dere alle dager inntil verdens ende.» (Matt. 28, 18–20).
Dette er budskapet som ble tilbudt jødene der og da, og som skal forkynnes videre i det messianske tusenårsriket. Det er ikke myntet på den nytestamentlige menighet!
Hvor er så vår «misjonsbefaling» – vi som lever nå i nådens tid? Ja, det bør være selvsagt og åpenbart for en som kjenner sin bibel. Paulus fikk oppgaven med å gå til hedningene med nådens evangelium. Han sier klart hvilken oppgave vi har:
«Men alt dette er av Gud, Han som forlikte oss med seg selv ved Kristus og gav oss forlikelsens tjeneste. Det var Gud som i Kristus forlikte verden med seg selv, så Han ikke tilregnet dem deres overtredelser og la ned i oss ordet om forlikelsen. Så er vi da sendebud i Kristi sted, som om Gud selv formaner ved oss. Vi ber i Kristi sted: La dere forlike med Gud. Han som ikke visste av synd, har Gud gjort til synd for oss, for at vi i Ham skal bli rettferdige for Gud.» (2. Kor. 5, 18–21).
Dette er vår misjonsbefaling i nådens tid.
Dessverre har «kirkens» tolkning av de forskjellige misjonsbefalingene ført til ubotelig skade i den kristne historie – ikke minst i de kristnes forhold til det jødiske folk. Det er en del av erstatningsteologiens beske frukter!
Artikkelen er fra papiravisen KARMEL ISRAEL-NYTT nr. 11
Abonner og les mer – Trykkes hver måned – koster 500 kroner i året
E-post: joskaala@online.no
Gi en gave til KARMEL – VIPPS 508 550