Av John Skåland
Vi har kjøpt et fikentre som står i hagestua vår. Nå i mars har vi sett hvordan bladene begynner å springe ut, og de avrundede grønne fruktene begynner å komme. I Matteus 24, 32 leser vi:
«Lær en lignelse av fikentreet. Når greinene har fått sevje og bladene springer ut, da vet dere at sommeren er nær. Slik skal dere også, når dere ser alt dette, vite at Han er nær og står for døren. Sannelig sier jeg dere: Denne slekt skal visselig ikke forgå før alt dette skjer.»
Først og fremst er dette bildet en helt naturlig jordisk utvikling som alle mennesker kan registrere og oppfatte, og trekke sine konklusjoner ut fra. Vi vet at når bladene begynner å komme, da er sommeren like rundt hjørnet. Så sier Jesus at på samme måte som denne naturlige utvikling, slik skal også vi forstå at «Han er nær og står for døren» når vi ser alt dette. Hva menes med alt dette?
Vi går til vers tre i samme kapittel: Disiplene spør Jesus tre spørsmål:
1. Si oss, når skal dette skje? (At tempelet ødelegges)
2. Hva er tegnet på ditt komme? (Jesu gjenkomst til Oljeberget)
3. Hva er tegnet på tidsalderens ende? (Den foranliggende tidsalder som avsluttes med at Menneskesønnen kommer i sin herlighet) (Matt. 25, 31)
Hele kapittel 24 og 25 i Matteus omhandler svar på disse spørsmål. Dessverre oppfatter de fleste kristne i dag mye av dette som tale om nådetidens menighet, men det blir helt ubibelsk både fordi sammenhengen klart viser hva som omtales, og fordi nådetidens menighet på dette tidspunkt er en hemmelighet som senere ble åpenbart for Paulus. (Ef. 3, 3)
Det første spørsmålet som disiplene spurte om, er historisk oppfylt da romerne ødela templet i år 70.
Det andre spørsmålet gjelder Hans komme i herlighet til Oljeberget. Det er her ordet «når vi ser alt dette» kommer inn. Hva skal vi se?
«For da skal det bli en trengsel så stor som det ikke har vært fra verdens begynnelse til nå, og heller ikke mer skal bli!» (vers 21)
Dagene skal bli forkortet for de utvalgtes skyld. (vers 22)
Falske messiaser og falske profeter skal stå frem og gjøre store under. (vers 24)
Straks etter denne trengsel skal solen bli formørket og månen skal ikke gi sitt skinn. (vers 29)
Stjernene skal falle ned fra himmelen, og himmelens krefter skal rokkes. (vers 29)
Det er altså når dette skjer, at de som da lever, skal forstå at Messias er nær og står for døren. Vers 30 forteller nøyaktig hva som da skjer:
«Da skal Menneskesønnens tegn vise seg på himmelen, og alle folk på jorden skal bryte ut i klagerop, og de skal se Menneskesønnen komme på himmelens skyer med kraft og stor herlighet.»
«Denne slekt skal visselig ikke forgå før alt dette skjer.» (Matt. 24, 34)
De som altså lever og opplever disse tegn, vil oppleve at alt som er beskrevet her, blir fullendt. Så langt jeg kan se, gjelder også det som er beskrevet i vers 15:
«Når dere da ser ødeleggelsens styggedom, som profeten Daniel har talt om, stå på det hellige sted …»
Kort oppsummert:
Disiplene fikk svar på spørsmål 1, og det ble relativt raskt oppfylt i år 70. Så går det cirka 1800 år på jorden, og jødene begynner å vende tilbake til det landområde som engang tilhørte deres fedre, og som er lovet dem av Gud. I 1948 får de oppleve å få landet tilbake. Billedlig sett ser vi at fikentreet (Israel som nasjon) får sevje i sine grener og bladene begynner å springe ut. Men Bibelen sier ikke noe om at de mennesker som fikk oppleve 1948, skal få oppleve alt det som omtales i Matteus 24, bli sluttført. Nei, men de som opplever de tegn som er beskrevet tidligere i denne artikkel – de skal få oppleve at alt sammen blir fullbyrdet.
Siste spørsmål var tegn på tidsalderens ende. Jesus besvarer dette sammen med det forrige spørsmål, nettopp fordi Messias må først komme i sin herlighet FØR tidsalderen kan avsluttes. Så leser vi i Matt 25, 31:
«Men når Menneskesønnen kommer i sin herlighet, og alle englene med Ham, da skal Han sitte på sin herlighetstrone. Og alle folkeslag skal samles fremfor Ham. Han skal skille dem fra hverandre, likesom gjeteren skiller sauene fra geitene. Han skal stille sauene ved sin høyre side, og geitene ved sin venstre.»
Videre leser vi hvilket kriterium kongen legger til grunn for sin dom: «Alt dere gjorde mot en av disse mine minste brødre, det gjorde dere mot meg.»
Hvem er disse mine minste brødre? Når Han som konge og Messias på dette tidspunkt fremstår, er Han sammen med sitt jordiske eiendomsfolk jødene som Han nettopp har utfridd fra hedningefolkene. Legg merke til ordet DISSE! Han viser altså til noen som er til stede. Uten tvil er det det jødiske folk.
Og det er nettopp dette denne dommen handler om, de nasjonene som blir satt på høyre side, får være med inn i det messianske 1000-årsriket. Les vers 34: «Arv det riket som er beredt for dere fra verdens grunnvoll ble lagt.»
Nasjonene på venstre side skal gå bort til evig pine. (vers 46)
For å gjøre dette så klart som mulig: Intet av det som her er nevnt, handler om nådetidens menighet, ei heller om den endelige dom som skal komme etter de 1000 år foran den store hvite trone. (Åp. 20, 11)
Mange vil sikkert spørre hvor vi kristne kommer inn i bildet, eller nådetidens menighet som vi også kaller denne flokk.
Sannheten er at denne flokk var en hemmelighet som ikke før var åpenbart, og slik sett ikke er omtalt i Skriften før Paulus forkynner dette. Men uavhengig av Guds plan med sitt jordiske folk Israel har det i snart 2000 år funnet sted en innhøsting av mennesker som har tatt imot budskapet om DEN FRIE NÅDE som Paulus forkynte. Denne skare omtales i Skriften som Jesu legeme (vi er lemmer på Hans legeme). Dette legeme skal i et nu bortrykkes fra denne jord slik det omtales i 1. Tess. 4, 15.
For min del er jeg ikke i tvil om at denne bortrykkelse finner sted FØR den store trengsel rammer jorden. Herren vil fri ut sin menighet fra den kommende vrede. Slik sett kan denne bortrykkelse finne sted når som helst. Det er ingen tegn knyttet til denne hendelse – tegnene er knyttet til Herrens komme til Oljeberget i kraft og herlighet.
For oss troende i dag, som ser det enorme frafallet i kristenheten fra Guds Ord – og vi ser at fikentreet begynner å bli grønt – vi ser også de endringer som skjer i verden og folkehavet – ja, da vet vi at vi nærmer oss den tiden Jesus skal komme til Oljeberget. Og FØR denne begivenhet vil Han altså rykke bort sin menighet (sitt legeme) fra jorden for at vi alltid skal være sammen med Ham.
Derfor er det så om å gjøre for alle mennesker å ta imot den frie gaven som Han har gitt oss: full forløsning og frelse i Hans dyrebare blod. Først da står vi klar til å møte Ham i skyen, og Han vil ta oss til seg for alltid!
Artikkelen er fra papiravisen KARMEL ISRAEL-NYTT
Abonner og les mer – Trykkes hver måned – koster 500 kroner i året
E-post: karmelin@netvision.net.il
VIPPS 508 550