Av Vidar Norberg
I vestlige, politisk korrekte oversettelser av bønner er man forsiktig med å oversette ordet Allah. Alt blir oversatt til gud. Derfor er ikke selve fellesbønnen som ble bedt, særlig avslørende.
«Gud, den første og den siste, Gud for all skapning, Herre for alle generasjoner, Han vekker de som sover, og vekker de som slumrer, Han helbreder de syke, åpner øynene på de blinde og oppreiser de som er nedbøyet. Vi kommer frem for Deg med bøyde hoder, bøyd høyde og ber.
Hundretusener er døde, millioner har blitt syke. Frels, vi bønnfaller deg, O Herre. Vi trygler deg, O Herre, send fremgang. Send full rehabilitering for de syke og hindre plager i Din verden.
Vær så snill – Gud, Du som har næret oss under hungersnød og sørget rikelig for oss, Du har fjernet oss fra pest, og fridd oss fra alvorlige og langvarige sykdommer – hjelp oss.»
Bønnen var blant annet gjengitt av kommunikasjonsbyrået Debby. Nyhetsbyrået JTA og Times of Israesl skrev at rabbinerne føyde til Salme 121.
Det er først når man hører et videoopptak fra stedet, at det begynner å skurre. For alle ber til den de tror på, hvem så denne guddommen måtte være. Det var blant annet Allah som ikke hører hjemme i den judeo-kristne kultur.
Med på denne bønneseansen var Israels askenasiske sjefrabbiner David Lau og den sefardiske sjefrabbineren Yitzhak Yosef. Der deltok også den gresk-ortodokse patriark i Jerusalem, Theophilos III, den katolske erkebiskop Pierbattista Pizzaballa i Jerusalem, imam sjeik Gamal el Ubra, imam sjeik Agel Al-Atrash og den åndelige lederen for druserne sjeik Mowafaq Tarif.
Historisk bønn
Det var den kjente økumenikkrabbineren David Rosen som innledet «bønnemøtet» på balkongen til Kong David hotell med utsikt mot Jerusalems murer og veien til Tempelplassen, onsdag.
–Velkommen til denne historiske begivenheten her i Jerusalem, hvor de religiøse lederne i dette land kommer sammen for første gang noensinne for å lese bønner om guddommelig nåde og medfølelse i det historiske øyeblikk når man utfordres av en pandemi, sa David Rosen.
Så langt man forstår av patriark Theophilos III, er det nød og fortvilelse som har tvunget frem denne felles bønn mot den ulykke som er skapt av koronaviruset.
Erkebiskop Pizzaballa sa at det var ganske sjeldent i Jerusalem at jøder, muslimer og kristne sammen sier den samme bønn.
–Jeg håper at denne nye begynnelsen vil fortsette også etter koronaviruset, for vi trenger her i Jerusalem å be sammen for alle mennesker over hele verden, sa Pizzaballa.
Da pave Frans og storimam Ahmed Mohammad el-Tayeb i Abu Dhabi den 4. februar 2019 undertegnet en felles erklæring om at alle som tror på gud, må arbeide for brorskap og fred, var det protestantiske kristenledere som gikk ut og advarte mot den store verdensreligion som Åpenbaringsboken taler om.
Profetigransker Johan Henrik Jørgensen har tidligere skrevet i KARMEL ISRAEL-NYTT at det er en forbindelse mellom skjøgen som representerer endetidens frafalne kirkesystem, og dyret (Antikrist, red. anm.). Jørgensen kaller det en blasfemisk allianse som vil stå ved lag så lenge det gangner dyret. Noen mener at Den romersk-katolske kirke i Rom i fremtiden vil danne plattformen for skjøgekirken. Fra et gjenoppstått Romerriket skal også Antikristen komme.
Anti-israelsk
Det er kanskje ikke så rart at både katolikker, ortodokse og muslimer går så godt sammen. De har et felles ønske om å overta Jerusalem. Det er ingen hemmelighet at de gamle kirkesamfunn ikke har hatt spesielt godt forhold til jøder eller staten Israel opp gjennom tidene.
De protestantiske kirker har det ikke helt lett etter at de gikk inn for kvinnelige prester. Da utelukket de seg fra slike flerreligiøse, synkretistiske religionssamlinger fordi de har brutt med kirkens 2000-årige tradisjon i kvinneprestspørsmålet. Men mange kirker har en felles erstatningsteologisk arv som ofte både før og nå har vendt seg mot det jødiske folk og staten Israel. Enda verre blir det når alle kirkene en gang samles i en «skjøgekirke». Og når Antikristen selv åpenbarer seg og krever tilbedelse i Jerusalems tempel, vil jødefolket avsløre det og bli nødt til å rømme, ifølge kristen tanke.
Skjøgekirken og Antikristen vil ikke stå frem før etter bortrykkelsen av menigheten, mener mange.
Artikkelen er fra papirutgaven av KARMEL ISRAEL-NYTT
Abonner og les mer. 500 kroner i året.
Karmelin@netvision.net.il